Thursday, October 15, 2009

Persenyawaan Lobster

Daripada pemerhatian yang dijalankan, persenyawaan lobster berlaku pada waktu malam. Sebelum bermulanya proses persenyawaan tersebut, lobster jantan kelihatan sangat aktif berlegar-legar di dalam akuarium untuk mendekati dan berkejaran-kejaran dengan lobster betina. Ada ketikanya lobster jantan ini akan mengusir lobster jantan yang lain yang cuba mendekati lobster betina pasangannya.

Sebaik sahaja bertemu dengan pasangannya, lobster ini "bercumbu-cumbuan" sebagai tanda bermulanya persenyawaan. Lobster jantan "memeluk" lobster betina dan merebahkan badan ke lantai akuarium di mana lobster jantan berada di atas lobster betina. Kadangkala juga lobster jantan akan berada di bawah lobster betina.

Melalui alat kelaminnya, lobster jantan akan memancutkan spermanya yang berwarna putih pekat, ke arah alat kelamin lobster betina.

Pada kebiasaannya, persenyawaan ini mengambil masa selama setengah hingga satu jam dan berlangsung beberapa kali sehingga sempurna.

Sebaik sahaja persenyawaan selesai, lobster betina akan kelihatan tidak bermaya dengan kedudukan badan direbahkan ke arah kanan atau kiri permukaan akuarium. Saat ini pula ada cecair putih pekat melekat di bahagian bawah badan lobster betina (lihat gambar di bawah) .Pada masa yang sama juga lobster betina telah mula melipatkan ekornya ke arah abdomennya.


Perkara yang harus diperhatikan sebelum/selepas proses persenyawaan:

1. Suhu air yang sesuai, iaituantara 23-29 darjah celcius dengan keamatan cahaya yang tidak begitu terang.

2. Ketika berlakunya proses persenyawaan, sebaiknya hindarkan suasana bising atau melihat-lihat perlakuan lobster secarakerap atau terlalu dekat.

3. Lobster betina tidak semudahnya menerima kehadiran lobster jantan yang hendak melakukan persenyawaan dengannya. Lobster yang mempunyai kedua-dua belah sepit adalah lebih mudah diterima oleh lobster betina berbanding lobster jantan yang kehilangan sebelah sepit.

4. Berbeza pula dengan lobster betina yang hanya mempunyai sebelah sepit, di mana ia mudah diterima oleh lobster jantan berbanding dengan lobster betina yang mempunyai kedua-dua belah sepit.

No comments:

Post a Comment