Sunday, August 9, 2009

Pengenalan


Umumnya terdapat banyak jenis lobster atau udang air tawar. Namun demikian, jenis Cherax quadricarinatus atau lebih dikenali sebagai Red Claw merupakan spesis yang banyak diternak untuk tujuan komersil.

Walaupun Red Claw yang dipercayai berasal daripada Queensland, Australia, namun kesesuaian iklim di Malaysia membolehkannya hidup dalam perbagai habitat. Tidak seperti penternakan udang-udang yang lain, lobster air tawar boleh diternak di dalam kolam tanah, kolam simen atau tangki melalui kaedah Extreme Density Unit (EDU).

Tempoh penternakan lobster air tawar ini pula cuma mengambil masa 7-8 bulan sebelum ianya sesuai untuk dipasarkan. Secara purata, dalam tempoh tersebut seekor lobster boleh mencapai 5-6 inci panjang atau 8-12 ekor dalam sekilogram. Namun demikian, lobster air tawar terutamanya Red Claw dapat membiak 4-5 kali dalam setahun dan telur yang dihasilkan dalam sekali persenyawaan boleh mencapai 100-200 biji telur. Setelah berumur lebih setahun, lobster air tawar boleh menghasilkan telur sebanyak 600-1000 biji.

No comments:

Post a Comment